کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی - قم

کارگروه شهید آیت الله محمد مفتح

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی - قم

کارگروه شهید آیت الله محمد مفتح

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی - قم

بنده به طور قاطع این را می گویم: الگوى پیشرفت غربى، یک الگوى ناموفق است.
امام خامنه‏‏ ای(۱۳۸۶/۲/۲۵)

بسم الله الرحمن الرحیم

همواره یکی از تهمت های که متوجه انقلاب اسلامی بوده، عدم توانایی تحقق آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی طی سی و پنج سال گذشته است. آیا به راستی هیچ یک از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی تاکنون محقق نشده است؟ و اگر بخشی از اهداف محقق نشده است، که محقق نشده است، علت عدم تحقق آنها چیست؟  البته ناگفته نماند بخش قابل قبولی از اهداف انقلاب اسلامی با وجود همه دشمنی ها و خصومت های استکبار جهانی، محقق گردیده است و آن بخش از اهداف و آرمان های انقلاب که محقق نشده به دلیل عدم توجه به ظرفیت های درونی نظام و کشور اسلامی ایران و جوانان این مرز و بوم است. به همین دلیل برخی دولت ها نیز به دلیل نداشتن روش و فکر محقق کننده این آرمانها و عدم توجه به ظرفیت درونی کشور برای رفع مشکلات و تحقق آرمانهای اسلامی خویش، به سمت استفاده از راه حل های مدرن - ارائه شده از سوی دنیای غرب که اساساً برای تحقق آرمانهای تمدن مدرنیته به وجود آمده است - درصدد مقابله با این تهمت برآمده اند.

به عنوان مثال برای تحقق اقتصاد عدالت محور، به دلیل فقدان مدل اقتصاد اسلامی؛ ایشان به استفاده از مدل اقتصادی سوسیالیستی در ابتدای انقلاب و سپس به مدل های اقتصادی غربی پس از جنگ هشت ساله روی آوردند تا بتوانند از میان مدل های موجود دنیا، مدلی را که به عدالت نزدیک تر است به عنوان مدل اقتصادی کشور انتخاب نمایند.

در مدل های فرهنگی و سیاسی نیز امثال این اقدامات از سوی کارگزاران، مسئولین نظام و دولت های مختلف کارهایی انجام شده است که بازخوانی آن اقدامات بیانگر این مطلب است که هیچ یک از این اقدامات نتوانسته است شعارهای ناب انقلاب اسلامی را در عرصه های "اقتصادی، سیاسی و فرهنگی" محقق کند یا حداقل یک گام به آنها نزدیک تر نماید.

البته تنها اثر استفاده از مدل های توسعه غربی در اداره کشور عدم تحقق شعارها و آرمانهای انقلاب نیست، بلکه سست شدن پایه های اعتقادی مردم نسبت به آرمان های خود است.که همین امر زمینه ساز تغییر اهداف و آرمانهای نظام اسلامی را فراهم می آورند، این موضوع را می توان علت ریزش برخی نیروهای انقلاب در سالهای اخیر برشمرد.

حال باید دید نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تحقق آرمانها و اهداف خویش مدلی مختص به خود طراحی نموده است یا به تغییر و تحریف آرمانها و اهداف خویش تن می دهد؟

بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان به تاریخ  1385 را می توان جمع بندی نظام مبارک جمهوری اسلامی به عنوان راه حل نهایی برای تحقق آرمانها و اهداف خویش دانست. فکر جمع بندی شده و تئوریزه شده انقلاب اسلامی برای تحقق آرمانهای خویش در قالب مسئله الگوی پیشرفت اسلامی توسط فقیه پرچمدار انقلاب برای اولین بار به صورت رسمی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان دانست.

البته طرح مسئله "الگوی پیشرفت اسلامی" به صورت غیر رسمی در دولت آقای هاشمی رفسنجانی و دولت آقای خاتمی در جلسات مختلف با سازمان برنامه ریزی و دیگر ارگان ها توسط رهبر معظم انقلاب طرح شد که با بی مهری دولت ها روبرو گردید.

اینک می توان گفت که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تحقق شعارها، آرمانها و اهداف اسلامی خویش یعنی مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، تحقق عدالت و تحکیم خانواده و ... که از آنها به شاخصه های هویت اسلامی یاد می کنیم، تولید "الگوی پیشرفت اسلامی" را پیشنهاد می کند، الگویی که در صورت تولید آن، قادر خواهد بود لباس واقعیت بر قامت همه آمال و آرزوها و آرمانهای اسلامی مردم بپوشاند.

 

 

۹۲/۱۱/۱۱
admain

نظرات  (۲)

۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۶:۱۸ الگوی پیشرفت اسلامی
خدا قوت 
هم سنگر
یا علی
۱۳ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۴۴ الگوی پیشرفت اسلامی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی