فهرست مصاحبه با رادیو گفتگو
باسمه تعالی
مصاحبه با رادیو گفتگو
پیاده: رسول بابایی ویراست: فهرست: مجید گودرزی
صامتی(مجری برنامه) :بنام داننده ی هر چیز و سازنده ی هر کار،بنام خدای مهربان خانم ها وآقایان سلام،به گفت وگوی روز چهار شنبه ها خوش آمدید.
میدانم شنوندگان رادیو گفت و گو و برنامه گفت و گوی روز، چهارشنبه ها منتظر شنیدن موضوعی متفاوت و طرز نگاهی متفاوت هستند.
لطفا با ما همراه باشید با معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
آنچه که در این سی و چند سال با توجه به آرمان ها و اهداف متعالی نظام رخ داده، حتما موید نقشه راهی برای تولید محتوا و الگوهای اسلامی ایرانی پیشرفت میباشد.
جناب آقایان دکتر علی جعفری کار شناس محترم برنامه و حجه الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی دبیر خانه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی حضور دارند. آقای جعفری بسیا خوش آمدید.
علی جعفری(کارشناس برنامه):سلام عرض میکنم خدمت شما و شنوندگان عزیز،البته بنده هنوز دکتر نشده ام مقداری زود فرمودید.
مجری:دانشجوی دکترا هستید،و خیر مقدم عرض میکنم خدمت آقای کشوری.
علی کشوری(دبیرشورا):سلام علیکم و رحمه الله خوشحالم که در خدمت شما هستم .
دریافت فایل پی دی اف جلسه فهرست خورده مصاحبه با رادیو گفتگو
حجم: 486 کیلوبایت
مجری :از آقای جعفری تقاضا میکنم با توجه به اینکه اولین بار است که این موضوع (معرفی و ارائه اولین نقشه راه تولید الگو اسلام ایرانی پیشرفت)در رسانه مطرح میشود مقدمه ای را بفرمایید.
کارشناس:این موضوع بنابر مناسبتی برای این هفته انتخاب شد که آقای کشوری بهتر میتوانند توضیح دهند. این مناسبت برگزاری همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد که از آقای کشوری خواهش میکنم پیرامون این همایش توضیح بفرمایند.
1. انفکاک سازمانی مرکز الگوی پیشرفت اسلامی از شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی علی رغم اشتراک موضوعی
دبیرشورا: بسم ا... قابل ذکراست که کنفرانس نقشه راه که آقای واعظ زاده بر گزار می کنند (10و11مرداد ماه بر گزار میشود)به لحاظ سازمانی از ماجدا هستند. البته ایشان زحمت کشیدند.
کارشناس:آقای واعظ زاده ،معاون رئیس جمهور؟
دبیرشورا: خیر،آقای واعظ زاده دبیر مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
کارشناس: قبلاً معاون رئیس جمهور بودند؟
دبیرشورا: بله، ولی در حال حاضر از طرف مقام معظم رهبری برای مرکزالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حکم دارند.
کارشناس: تحت نظر شورای انقلاب فرهنگی فعالیت میکنند یا مقام معظم رهبری؟
دبیرشورا: مجموعه ی آقای واعظ زاده مستقیما زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند.
کارشناس: شما در 10و11مرداد که مجموعه ی آقای واعظ زاده همایش برگزارمی کنند، شرکت خواهید کرد؟
دبیرشورا : توفیق نداشتیم.
کارشناس: امروز و فردا این همایش برگزار می شود. البته آقای کشوری و همکارانشان در قم طی کار مشترکی که 12موسسه حضور داشتند نقشه راهی برای تولید الگوی پیشرفت طراحی کردند که متفاوت با مناسبات در حال پیگیری می باشد و کاملا مردمی می باشد و کار محتوایی آن نقشه را آقای کشوری وهمکاران و اساتیدشان مخصوصا آقای صدوق انجام دادند. نقشه ی مفصلی که به اتمام رسیده است؟
دبیرشورا: بله ماه گذشته رو نمایی شد.
کارشناس: این کار از سال 87 شروع شد و به اتمام رسیده است و همانطور که فرمودند در ماه گذشته رو نمایی شد در سایت رجانیوز چند گفت و گو تحت لگوی سایت انجام داده بودید؟
2. همکاری 6 رسانه به محوریت سایت رجا نیوز در معرفی نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی
دبیرشورا: بله ،دقیقا 6 رسانه در تبلیغ محور های این نقشه با ما همکاری میکنند و در راس آنها سایت رجا نیوز هست .
مجری : منظور شما از رسانه، خبر گزاری ها و مطبوعات هست؟ یا رادیو وتلویزیون؟
کارشناس: در رسانه های دولتی اولین بار است که این امکان را فراهم کرده ایم که آقای کشوری تشریف بیاورند و ایده ی خودشان را مطرح کنند.
دبیرشورا: اولین بار است که جام جم توفیق پیدا کرده تا به این موضوع بپردازد.
کارشناس: ما توفیق داریم که در خدمت شما باشیم و شما هم توفیق دارید که از این رسانه استفاده بکنید و صدایتان را به گوش دیگران برسانید.
مجری: با توجه به اینکه این نقشه می تواند همه ی ابعاد سبک زندگی جامعه را تغییر دهد و وقتی سخن از نقشه به میان می آید حتما استراتژی در نظر گرفته شده است و نقطه ی شروع و پایان و گذرگاه ها مشخص شده است . تقاضا می کنم که وارد این موضوع بشویم و آگاه بشویم که در این اتفاق خجسته چه رخ داده است .
کارشناس: ما میخواهیم از این مقدمات عبور کنیم ولی خود این مقدمات قابل تامل میباشد. یکی از ثمرات مبارک اینکه مقام معظم رهبری در دهه ی اخیر مخصوصا 4سال اخیر بر الگوی اسلام ایرانی پیشرفت تا کید کردند، این است که معمولا پیگیری مطالبات رهبری یا سیاست های کلان در حوزه های مختلف را دستگاه های دولتی بر عهده میگرفتند و با بودجه های کلان اقدام میکردند. و ما هم از این کار خوشنود نبودیم و همیشه محل انتقاد، بوده است ،بنابراین فارق از محتوای این نقشه راه که تولید شده ،ورود جوانان انقلابی به همراه اساتیدشان و خروج خوب ایشان برای تهیه این آرمان بزرگ یعنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - که در حال حاضر زمان تولید آن برای انقلاب اسلامی فرارسیده ،چرا که انقلاب اسلامی آنقدر بزرگ شده است که با برنامه های چهار و پنج ساله پیش نمی رود و باید افق را خیلی بزرگ تر قرار بدهیم – قابل تامل است. بنده این نقشه مفصل را دیده ام ،خیلی پیرامونش کار شده است . انجام این کار توسط بچه های انقلاب فارق از محتوای این نقشه به عنوان یک مقدمه قابل تامل است. چرا که کارهایی که قبلا قابل تصور بود که باید اساتید درجه یک دانشگاه یاآیت ا... های حوزه با بودجه ها ی کلان انجام بدهند.امروز جوانان ما با اعتماد به نفس درحوزه و دانشگاه که در خدمت یکی ازایشان هستیم- جناب آقای کشوری- وارد کارهای بزرگی می شوند واین از برکات انقلاب اسلامی است؛واین پدیده به عنوان یک پدیده قابل مطالعه،ارزش تبدیل شدن به موضوع یک یا چند برنامه رادیویی را دارد.
ازآقای کشوری تقاضا دارم که در مورد زمینه های شکل گیری این پدیده در ذهنشان توضیح بدهند. که اصل چرا باید به سمت نقشه راه برویم؟ واز کجا در ذهن شما تبلور پیدا کرد که می توانید نقشه راه بنویسید؟زمینه های مطالعاتی وتئوریک آن چه بود؟
3. ضرورت بررسی و تبیین و پاسخ به تفاوت میان پیشرفت اسلامی و پیشرفت های متداول در دنیا به عنوان سئوال و پیش فرض ذهنی مخاطب
دبیرشورا: خدمت شما عرض کنم اگر بخواهیم ایم مسئله را خوب تبیین کنیم باید به دو،سه مطلب به عنوان مقدمه اشاره کنیم.
مطلب اول: ممکن است در ذهن شنوندگان و نخبگان عزیز که برنامه را گوش می کنند این سؤال پیش بیاید که پیشرفت اسلامی ایرانی که در حال حاضرگفتمان آن در کشور به سمت گفتمان غالب شدن است؛چه فرقی با پیشرفت های موجود در دنیا وبه عبارت بهترتوسعه دارد؟
دنیا معمولا ( Development)و توسعه غربی را آرمان خودش تعریف می کند.به نظر بنده مناسب است اول به این موضوع بپردازیم که توسعه غربی با پیشرفت اسلامی چه تفاوتی دارد؟
کارشناس: شما معتقد هستید که ما در تعیین آرمان و الگو در مفهوم هم با غرب متفاوت هستیم؟ و ایشان از واژه پیشرفت استفاده نمیکنند؟
دبیرشورا: نمی خواهم وارد بحث های مبنایی بشوم.
کارشناس: این بحث مهم است اگر ممکن است راحت عبور نکنیم.
1/3. توجه به چیستی مولفه ها و شاخصه های پیشرفت اسلامی اولین نکته در معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی
دبیرشورا: به این بحث های مبنایی هم اشاره میکنیم، نکته اول اینکه: مخاطب ما توجه نماید که مؤلفه ها و شاخصه های پیشرفت اسلامی چیست؟ چرا که حدود 400،500سال از شروع تمدن مدرنیته می گذرد. در حال حاضر سازمان ملل وسازمان های زیر مجموعه آن در حال اداره کردن دنیا هستند وایشان برای زندگی آرمانی شاخصه هایی را معرفی می کنند. و ما بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی شاخصه هایی را که برای زندگی آرمانی و خوب در حد اسلام تعریف می کنیم الزاما با شاخصه های توسعه برابر نیست. از جمله موارد عدم برابری که در آن اختلاف داریم و آگر برای آن فکری نکنیم- که الحمد لله نخبگان در حال توجه به این موضوعات هستند- آینده ما هم شبیه یکی ازکشورهای8G خواهد شد.اگرافق کشورهای توسعه یافته جهان را هشت کشور توسعه صنعتی یعنی روسیه، آمریکا بدانید.
کارشناس: G8کشورهای :انگلستان، فرانسه، آلمان، آمریکا، کانادا، و..
دبیرشورا: هشت کشور صنعتی که اخیرا در آمریکا جلسه داشتند.
1/1/3. شاخصه ی عدالت نمونه ای از تفاوت شاخصه های هویت اسلامی با شاخصه های توسعه غربی
این کشورها یک وضعیت فعلی دارند که از نظرما این وضعیت حاصل عدم توجه به بعضی شاخصه ها می باشد. ماهم اگر در برنامه ریزی کشور به این شاخصه ها توجه نکنیم آینده ما نهایتا مثل یکی از کشورهایG8 خواهیم شد.
کارشناس: خیلی خوب بشویم، یکی از کشورهای G8خواهیم بود.
دبیرشورا: خیلی خوب بشویم، آمریکا وآلمان میشویم. حال آنها چه عیبی دارند که ما نمی خواهیم شبیه آنها بشویم؟ صریح گفتیم. رهبران و نخبگان انقلاب واضح فرمودند: آینده ی تعریف شده ی انقلابمان شبیه آینده کشورهای توسعه یافته نیست.
یکی از موارد اختلاف مسئله عدالت است. در توسعه ی غربی عدالت اجتماعی یا مفهوم اعم عدالت در حوزه های دیگر اصلا وجود ندارد. یکی از فرق های اصلی توسعه ی غربی وپیشرفت اسلامی مسئله عدالت است. مانمی توانیم ادعا کنیم کشورمان در حال رشد وپیشرفت هست ولی شاخصه های مربوط به عدالت وفاصله های طبقاتی در آن پیشرفت نکند.
2/1/3. مسائل خانواده یکی دیگر از تفاوت شاخص های اسلامی پیشرفت با شاخصه های توسعه غربی
یکی از موارد فرق توسعه غربی و پیشرفت اسلامی که به صورت اجمال و در حد این برنامه می شود به آن اشاره کرد مسئله خانواده است.
1/2/1/3. ضعف اخلاق، معنویت و خانواده در هشت کشور صنعتی معتقد به شاخصه های توسعه غربی به عنوان یک مسئله غیرقابل انکار
امروز بحران اخلاق، معنویت، و خانواده در کشورهای G8 یک مسئله غیر قابل انکار هست.
کارشناس: ازبحران عبور کرده، فروپاشی است.
2/2/1/3. تناقض ادعای حرکت به سمت پیشرفت اسلامی با مسئله رشد طلاق و فروپاشی خانواده
دبیرشورا: بله، مع الاسف به سمت قانونی کردن همجنس بازی رفتند و دیگر مواردی که شنوندگان می دانند. ما در پیشرفت اسلامی نمی توانیم ادعای حرکت به سمت پیشرفت را داشته باشیم وخانواده در حال فروپاشی باشد. اخیرا آمار طلاق سال گذشته را باسال قبل مقایسه کرده بودند ونتیجه رشد 4 درصد بود.
کارشناس: البته ازدواج هم رشد کرده است.
دبیرشورا: نظام شاخصه ها را باید دید. نمی توان گفت 100خانواده تشکیل شده است. سال گذشته20خانواده و امسال 25 خانواده از هم پاشیده شده و این خوب است؟
کارشناس: یک خانواده هم زیاد است.
3/1/3. مفروض بودن رشد جایگاه خانواده، اخلاق و معنویت در پیشرفت اسلامی برخلاف توسعه غربی
دبیرشورا: بله.به صورت خیلی ساده مثالی برای دوستان عرض کردم.که در پیشرفت اسلامی رشد خانواده، اخلاق، معنویت عدالت مفروض است. این نکته اول برای پاسخ حضرت عالی.
2/3. بررسی دو رویکرد در مسیر حرکت به سمت تحقق پیشرفت اسلامی دومین نکته در معرفی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی
نکته دیگر: برای اینکه ما بخواهیم به سمت پیشرفت اسلامی با این ویژگی ها حرکت کنیم، در کشور دو رویکرد وجود دارد.
1/2/3. شروع از نقد مبانی توسعه غربی به عنوان اولین رویکرد در تولید الگوی پیشرفت اسلامی
یک رویکرد وقتی وارد نقد توسعه غربی می شوند- با دلایلی که عرض شد ما با ایشان مخالفیم- از نقد مبانی شروع می کنند. به طور مثال عقلی که در دنیای غرب مبنا هست.
1/1/2/3. مخالفت شورای راهبردی با این رویکرد به دلیل طولانی مدت بودن زمان تفاهم با اندیشمندان داخلی بر نقد ادبیات توسعه متشکل از جامعه شناسی، مدیریت و اقتصاد
کارشناس: عقل کانتی.
دبیرشورا: می فرمایند: عقل خود بنیاد با اسلام ناسازگار است. این سخنان درست است. نقد های مبنایی، فلسفی وروشی سخنان درستی است. ولی همیشه در ذهن ما اینگونه بوده است که برنامه های نقد توسعه، برنامه ای نیست که در مدت زمان1و2 سال درکشورمان نتیجه بدهد. شاید50 سال گفت وگو نیاز داشته باشد. تا بتوانیم با اندیشمندان داخل بر نقد مبنا و به چالش کشیدن(saiense ) ادبیات توسعه، جامعه شناسی، مدیریت و اقتصاد آن، تفاهم پیدا کنیم.
2/1/2/3. تناسب غالب جلسات و همایش های برگزار شده یا در حال برگزاری با رویکرد اول
کارشناس: یک رویکرد این است؟
دبیرشورا: بله. یک رویکرد این چنین است که در هر زمان جلسات وهمایش ها برگزار می شود، از نقد مبانی شروع می شود. البته ما برای آن محلی (جایگاهی) قائل هستیم.
کارشناس: لازم هست ولی کافی نیست.
3/1/2/3. رهاسازی مدیریت فعلی و هدایت تحولات کشور به سمت انحلال در توسعه، نتیجهی تعریف سطح برخورد انقلاب اسلامی با تمند غرب به تقابل و نقد مبنایی
دبیرشورا: همیشه در ذهنمان سؤالی داشتیم. بنده این سؤال را بیان می کنم، مفید است شما و دیگر کارشناسان که صدای ما را می شنوند به این سؤال پاسخ بدهند. سؤال این است: اگر سطح برخورد ما با تمدن مقابل(توسعه غرب) مبنایی باشد، تکلیف (سرنوشت) مدیریت فعلی و هدایت تحولات کشور برای عدم انحلال در توسعه چه می شود؟ ما در همایش ها و جلسات، سخنرانی ها، مقالات مباحث را به سمت مباحث مبنایی می بریم.
کارشناس: بحث های جلوتر از مبنا را چه کنیم؟
4/1/2/3. انحصار حرکت به سمت پیشرفت اسلامی به فعالیت های مبنایی؟ یا مدیریت تحولات فعلی جامعه در کنار فعالیت های مبنایی به سمت پیشرفت اسلامی، سئوالی تبیینی برای درک نقشه راه پیشنهادی
دبیرشورا: مدیریت فعلی را چه کنیم؟ اجازه بدهید با مثال عرض کنم. برنامه توسعه پنجم در حال اجراء می باشد. 4سال دیگر برنامه ای برای کشور نوشته می شود که این برنامه تخصیص ها، بودجه ها و قانون گذاری کشور را برای5 سال آینده آن مشخص می کند.
سؤال همیشگی ما بوده است که آیا حرکت به سمت پیشرفت اسلامی به فعالیت های مبنایی منحصر می شود؟ یا میشود تحولات فعلی جامعه را به سمت پیشرفت اسلامی مدیریت کرد؟
کارشناس: با این دانش حداقل مدیریت بهتری انجام داد.
دبیرشورا: اگر نخبگان عزیز و دوستداران انقلاب به این سؤال توجه کنند، فضای درک نقشه راهی که پیشنهاد شده است و شما لطف کردید برنامه برای معرفی آن مهیا کردید؛ واضح تر می شود.
5/1/2/3. تشبیه دو رویکرد در مسئله تولید الگوی پیشرفت اسلامی به لاین های سرعت اتوبان و عدم نفی و تعطیلی رویکرد نخست
کارشناس: به این معنا که از موقعیت سلبی نسبت به بنیان های تمدن غرب عبور بکنیم و در حوزه ی ایجابی نقشه راهی برای غایتی که متفاوت با تمدن غرب هست طراحی می کنیم.
دبیرشورا: سخن ما الزاما تعطیلی آن فعالیت ها نیست.آن یک سطح می باشد.
کارشناس: کفایت نمی کند، باید عبور کرد.
دبیرشورا: اگر بخواهم خیلی ساده مثال بزنم. اتوبانی را در نظر گیرید که چند لاین دارد. یک لاین برای سرعت80 کیلومتر.
کارشناس: تا کی می خواهید در این لاین حرکت کنید؟
دبیرشورا: عیبی ندارد عده ای حرکت کنند. همایش ها وکنفرانس هایی در مبنا برگزار شود.
ممکن است در حال حاضر که در مورد نقشه راه صحبت می کنیم، عده ایی پیرامون نظام نامه الگوی پیشرفت اسلامی، مبانی روش شناسی آن سخنرانی انجام دهند، مقاله بنویسند . این مسیری است که آثار خاص خودش را دارد ،لازم است و منکر آن نیستیم.
2/2/3. امکان تفاهم درباره نقشه راه پیشنهادی در صورت پذیرش ضرورت مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی در کنار نقد مبنایی توسعه غربی
نظر ما این است که در کنار آن، مدیریت تحولات به سمت پیشرت اسلامی لازم است. اگر کسی این الزام را بپذیرد، امکان بحث در مورد نقشه راه فراهم می شود.
کارشناس: پس نقشه راه در رویکرد دوم معنا دارد.
3/3. تعریف جایگاه نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی به مدیریت تحولات جامعه به سمت پیشرفت اسلامی
دبیرشورا: جایگاه این نقشه در مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی مشخص می شود.
مجری:از توضیحات شما بسیار سپاس گزارم،شنوندگان عزیز همچنان با گفت و گوی روز و موضوع معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روز همراه باشید.
مجری: شنوندگان و همرا هان عزیز، رادیو گفت و گو {برنامه}گفتگوی روز با موضوع معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را می شنوید
حجه السلام علی کشوری دبیر شورای راهبری دبیرخانه ی الگوی پیشرفت اسلامی و آقای علی جعفری کارشناس محترم برنامه حضور دارند .
در مقدمه{ پیرامون}مدیریت تحول نقشه راه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صحبت فرمودید. حتما مدیریت متحول کننده نیازمند ابزارها،ساختا رها و بسترهایی می باشد.
تقاضا دارم در این بخش به آنها بپردازید ،در خدمت آقای جعفری هستیم.
کارشناس: تلقی بنده از صحبت های ایشان این بود که یک الگو را طراحی کرده اند ولی با توضیح ایشان {مشخص شد}که نقشه راهی برای رسیدن به آن الگو می باشد. نقشه راه، الگوهم میباشد؟ و ما میتوانیم به آن تمسک کنیم؟ شما گام به گام طراحی عملیات کرده اید؟ یا یک نقشه راه نظری برای رسیدن به الگو میباشد که در صورت عمل به آن الگو به ایدال ها خواهیم رسید؟
چرا که شما فرومدید: ما از پارادایمی که فقط نقد نظری می کند عبور کرده ایم و باید مدیریت تحولات را انجام دهیم آیا مدعی هستید که با اتکاء به این نقشه میتوانیم مدیریت تحول کنیم؟ یا این نقشه، نقشه ترویجی می باشد که فضا را برای مدیریت تحولات مهیا میکند؟
1/3/3. تئوریزه کردن الگوی پیشرفت اسلامی و نقشه راه تولید آن مستلزم گفتگو با نخبگان جامعه و تفاهم با آنها
دبیرشورا: ما قطعا مباحث نظری یا تئوریزه کردن الگوی پیشرفت اسلامی را از فعالیت ها حذف نکرده ایم ولی به نظر ما درمورد تئوریزه کردن مسئله الگو یا نقشه راه ، اگر شخصی، گروهی، نظامی ایده ای یا نقشه ای فراهم کرده باشند و به لحاظ نظری مبانی آن به اتمام رسیده باشد. آیا باید آن{ایده یا نقشه راه}را به گفت وگو با نهاد ها و نخبگان جامعه بگذارند یا خیر؟
1/1/3/3. «مدیریت تحولات اجتماعی» مدخل و ورودی تفاهم یک ایده و نظریه با جامعه
در واقع به نظر ما مدخل تفاهم با جامعه، مدیریت تحولات است و به عبارت ساده تر،اینگونه نیست که ابتدا تفاهم با جامعه ی علمی و نخبگانی حاصل شود بعد امکان مدیریت تحول حاصل شود.
2/1/3/3. تفاهم مباحث نظری با جامعه مستلزم کارآمدی عملی دیدگاه های نظری در مدیریت تحولات اجتماعی
عرض ما بصورت روشن این است که الزاما جریان های میتوانند مباحث نظری خودشان را به تفاهم جامعه برسانند که بتوانند براساس دیدگاه های نظری خودشان مدیریت تحولات اجتماعی را انجام دهند.
ما قطعا مباحث تئوریک را فراموش نکرده ایم . ولی به نظرما فراگیر شدن مباحث تئوریک منوط به ایفای نقش در صحنه فعلی جامعه می باشد.
4/3. تعریف نقشه راه پیشنهادی فعلی به نقشه راه مرحله پیدایش و شروع تئوریزه کردن فعالیت های کشور به سمت تولید الگوی پیشرفت اسلامی
کارشناس: در اینجا نسبت خیلی نزدیکی بین نظر و عمل وجود دارد. حال به معرفی الگو بپردازیم. اول بفرمایید الگو چند گام دارد؟ در حقیقت این نقشه در چند مرحله ما را به الگو می رساند؟ تخمین زمانی شما برای اجرا شدن این نقشه چه مقدار بوده است؟ یک دهه، بیشتر یا کمتر؟
دبیرشورا: اگر دوستان در سایت ها؛ نقشه را مشاهده کرده باشند، ذیل نقشه نوشته شده:
نقشه تولید الگوی پیشرفت اسلامی مرحله پیدایش، یعنی ما نقشه شروع تئوریزه کردن فعالیت های کشور به سمت الگوی پیشرفت اسلامی را در اختیار داریم.
1/4/3. ضرورت طراحی دو نقشه راه در تغییرات و تکامل تولید الگوی پیشرفت اسلامی علی المبنای شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
کارشناس: ادامه آن درحال طراحی است؟
دبیرشورا: بله اگر ما بخواهیم علی المبنا کار خودمان حرکت کنیم باید دونقشه در تغییرات و تکامل ارائه بدهیم.
2/4/3. تولید الگوی پیشرفت اسلامی دوران گذار نتیجه نقشه راه مرحله پیدایش و تولید الگوی پیشرفت اسلامی مطلوب نتیجه نقشه راه مرحله تغییرات و تکامل
کارشناس: اگر ممکن است عنوان آن دو را بفرمایید. یک مرحله ظهور و پیدایش که می خواهد مدیریت تحولات را انجام دهد. مرحله دوم چیست؟
دبیرشورا: مرحله دوم : درواقع این نقشه راه به سمت تولید یک الگو اسلامی دوران گذار تئوریزه شده حرکت می کند، طبیعتا گام های بعد به سمت الگوی مطلوب است که صحبت از آن بدون صحبت از الگوی دوره ای گذار مشکل است.
1/2/4/3. نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی دوران گذار یعنی مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی در شرایط فعلی
کارشناس: در گام اول نقشه ای که برای پیدایش الگوی اسلام ایرانی پیشرفت طراحی کرده اید، به دنبال الگویی برای عبور از این دوران یعنی مدیریت دوران گذار است. ودر مرحله دوم وسوم به دنبال تولید وطراحی نقشه راهی که ما را به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می رساند که باید آن رامحقق کنیم.
دبیرشورا:یعنی مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی در وضعیت فعلی.
2/2/4/3. نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی مطلوب یعنی مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی پس از افزایش ظرفیت ها و مقدورات و ارتقاء ضریب اسلامیت
قطعا زمانی که ظرفیت ها و مقدورات بیشتر شود،میتوانیم سقف اسلامیت را ارتقا بدهیم،ضریب اسلامیت را افزایش بدهیم.برای آنکه نقشه راه بیشترتبیین شود وبا فعالیت های نظری مقایسه بشود.
کارشناس: خانم صامتی خیلی خوب بود اگردر تلویزیون بودیم ومیتوانستیم این نقشه را نشان بدهیم ،چون در رادیو هستیم،باید از مهارتهای کلامی خود استفاده کنیم.
مجری:حتما بزرگواران میتوانند تصور کنند که یک نقشه چه ویژگی ها وچه المان هایی باید داشته باشد.ولی تصور اینکه نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی چگونه خواهد بود، سخت است.
کارشناس:بنده این نقشه را دیده ام –بسیار جذاب است.خیلی خوب بود اگر شنوندگان آن را مشاهده میکردند.البته تلاش خواهم کرد در برنامه تاثریا ، برنامه تا ثریا شبکه یک هست؟
مجری:ثریا
کارشناس:تا ثریا سریال هست؟
مجری:بله ،شما هردو را تبلیغ کردید.
کارشناس:برنامه ثریا قسمتی را به این نقشه اختصاص بدهد. در خدمت شما هستیم این نقشه را توضیح بدهید.ما شنوندگان را حریص کردیم که این نقشه راه چیست؟
مجری:قطعا در سایت یا خبرگزاری منعکس شده است .
کارشناس:در سایت رجانیوز موجود هست.بنده در رجا نیوز مشاهده کردم و با آقای کشوری هم آنجا آشنا شدم.
5/3. مدیریت تحولات اجتماعی به سمت پیشرفت اسلامی و ورود به عرصه های نظری برای تئوریزه کردن پیشرفت و نقد توسعه های غربی دو رویکرد در مسئله تولید الگوی پیشرفت اسلامی
دبیرشورا: توفیق پیدا کردیم در خدمتتان باشیم .پس عرض ما این بود که مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی یک مسئله است و ورود به عرصه های نظری برای تئوریزه کردن پیشرفت و نقد توسعه های غربی مسئله ی دیگر.
4. کفایت تئوریزه کردن جهت حرکت جریان اجتماعی انقلاب اسلامی برای مدیریت تحولات اجتماعی، پایه ی اصلی نقشه راه پیشنهادی ما
کارشناس: ما در مسئله ی مدیریت تحولات صحبت میکنیم .
دبیرشورا: برای اینکه بتوانیم مدیریت تحولات را انجام بدهیم پایه نقشه ی ما براین مطلب که عرض میکنم شکل گرفته است ،عرض کرده ایم برای مدیریت تحولات تئوریزه کردن جهت کفایت میکند . اگر جریان اجتماعی بتواند جهت حرکت خودش –که جهت چیست را عرض میکنم –تبیین و روشن کند.
1/4. تبیین و تئوریزه شدن جهت حرکت انقلاب اسلامی مقدمه تفاهم و گفتگو با مجلس برای تصویب قوانین متناسب حرکت در مسیر پیشرفت اسلامی
خواهد توانست در عرصه های مختلف تحولات مختلف را {مدیریت کند} .به طور مثال تحولاتی که در مجلس اتفاق می افتد .الان آغاز مجلس پر انرژی نهم است.حال از این مجلس انتظار میرود که قانون هایی که نوشته میشود در مسیر پیشرفت اسلامی باشد.
کارشناس: اگر بتوانیم جهت مجلس را تغییر بدهیم ،کار اصلی را انجام داده ایم .
دبیرشورا: اگر ما توانستیم جهت را تئوریزه و تبیین بکنیم، میتوانیم با این مجلس صحبت کنیم.
کارشناس: کار را تا جای خوبی پیش ببریم.
1/1/4. تبیین و تئوریزه شدن جهت حرکت انقلاب اسلامی مقدمه تفاهم و همکاری با بخش های مختلف جامعه اعم از قوه قضائیه و دولت و ...
دبیرشورا : به طور مثال یک قدم حرکت کند.همچنین قوه ی قضائیه ،دولت و بخش های مختلف جامعه
کارشناس: دانشگاه ها، حوزه ها همه جا .
2/4. ارائه و تبیین درکی روشن از جهت حرکت انقلاب اسلامی، مسئله اصلی شورای راهبردی در نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی
دبیرشورا: حرف اصلی ما در این نقشه راه این است که سعی کرده ایم درک روشنی از جهت حرکت انقلاب ارائه و تبیین کنیم .
کارشناس: جهت مطلوب که باید به آن سمت برود؟
3/4. تبیین مراد و منظور صحیح از مفهوم جهت حرکت انقلاب اسلامی در نقشه راه در قالب سه کلمه
دبیرشورا: جهتی که باید به سمت آن حرکت کنیم؟ ممکن است در مرحله ی اول با سرعت کندی حرکت کنیم ولی حتما به آن سمت حرکت میکنیم .جهت چیست؟ ما کلمه عرض میکنیم: باید جهت جمهوری اسلامی تبیین شود.مرادمان از جهت رادر نقشه راه در سه کلمه معنا کردیم.
1/3/4. تبیین جهت حرکت انقلاب یعنی سخن گفتن از مبنای حرکت انقلاب، مراحل حرکت مبتنی بر مبنا و شناسایی اولویت های اصلی هر مرحله در نقشه راه پیشنهادی به عنوان نقطه آغازین تفاهم با جامعه
اول عرض کردیم که جهت یعنی سخن گفتن از مبنای تحول، یعنی باید مبنای حرکت تبیین شود. دوم: مراحل حرکت مبتنی برمبنا تبیین شود و سوم اولویت های هر مرحله به مرحلهی ( بعد) شناسایی شود.
کارشناس: شما مدعی هستید این کار را انجام داده اید؟
دبیرشورا: بله، ما در نقشه از این نقطه شروع می کنیم. نظر ما این است که با نخبه، مسئول یا نماینده مجلس میتوانیم بر روی جهت انقلاب تفاهم برقرار کنیم و عرض کردم که جهت را در سه کلمه معنا کردیم، مبنای حرکت، مراحل حرکت و در هر مرحله باید اولویت را بشناسید و اگر نشناسید انتقال صورت نمی گیرد.
مجری :البته در این لحظه با آقای شهرستانی از طریق امواج ارتباط داریم.اجازه بفرمائید هم سلام و هم خیر مقدمی داشته باشیم.
آقای شهرستانی سلام بر شما عصرتان بخیر.
شهرستانی: سلام عرض میکنم خدمت شما، میهمانان برنامه و آقای جعفری و شنوندگان محترم.
مجری: خوا هش میکنم، جناب آقای کشوری هم در جمع ما حاضر هستند.
شهرستا نی: خدمت ایشان هم سلام عرض میکنم.
دبیرشورا: علیکم السلام.
مجری : ما در مورد نقشه راه تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت و گو می کنیم. در خدمت آقای جعفری هستیم.
کارشناس: می خواستم سلامی به آقای شهرستانی عرض بکنم، ایشان از شاگردان درس خوان و با سواد مکتب درسی آقای دکتر کچوئیان در دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند. و به علت عدم دسترسی به آقای کچوئیان در خدمت ایشان هستیم که از نسل جوان هستند و مارابه یاد آقای کچوئیان می اندازند، وآقای کشوری هم از طلاب جوان ،خوش فکر واز فضلای قم هستند.ودر حال حاضر ترکیب خوبی از فیضیه قم و دانشگاه تهران داریم، به علت کمبود وقت، البته خانم صامتی، باید از بخش وقت بگیریم این زحمت را شما باید قبول بفرمائید.
مجری: ان شاالله که این اتفاق بیافتد و چند دقیقه ای به طور رسمی بعد از پایان برنامه به ما فرصت بدهند.
جعفری: از آقای کشوری خواهش میکنم که خیلی مختصر و مفید حداقل دو مولفه از سه مولفه که درتعریف جهت حرکت انقلاب اسلامی فرمودید را توضیح جامع بدهند،تا بتوانیم از معرفی نقشه عبور کنیم و به مباحث تحلیلی بپردازیم و در مباحث تحلیلی از آقای شهرستانی استفاده کنیم.
مجری: البته شما کار را برای آقای شهرستانی سخت کردید، شاگردی که باید کار استاد را انجام دهد مسئولیتش خطیر است .
کارشناس: قبلا خدمتشون عرض کرده ام .
مجری: در خدمت آقای کشوری هستیم.
دبیر شورا: عرض می کردم که جهت از نظر نقشه راهی که پیشنهاد شده است یعنی مبنای حرکت . مراحل حرکت و موضوعات انتقال یا اولویات حرکت از مرحله ای به مرحله ی دیگر. چون آقای جعفری فرمودند که خیلی کوتاه صد ساعت را گزارش بدهیم.
کارشناس: البته برنامه ی دیگری را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.
1/1/3/4. تبیین مبنای حرکت جمهوری اسلامی و دو مبنای هم عرض و رقیب این مبنا به عنوان یک سوم از تبیین مفهوم جهت
دبیرشورا: خیلی خلاصه عرض میکنم،از مفهوم جهت که در نقشه فرض گرفته ایم، اشاره ای میکنم به مبنای حرکت جمهوری اسلامی که در واقع یک سوم درک جهت جمهوری اسلامی است یعنی اگر شخصی مبنای حرکت را هضم کند، در واقع یک سوم درکی که ما در نقشه راه از جهت جمهوری اسلامی پیشنهاد داده ایم برای او تبیین و تفاهم می شود مبنای حرکت جمهوری اسلامی، دو مبنا را در عرض خود دارد که بنده برای وضوح مبنای جمهوری اسلامی آن دو را عرض میکنم.
1/1/1/3/4. Wdi مبنای حرکت کشورهای توسعه یافته یا در حال حرکت به سمت توسعه یافتگی
کشور های توسعه یافته مثل G8 یادر حال توسعه مثل گروه بیست و هر کشوری که به سمت توسعه حرکت میکنند، شاخصه های w d i مبنا و معرف جهت حرکتشان است یعنی اگر از ایشان سوال شود که توسعه ای که شما به دنبالش هستید چیست؟معمولا شاخص های wdi را که سازمان ملل منتشر میکند بعنوان یکی از اسنادشان معرفی می کنند.
1/1/1/1/3/4. معرفی شاخص های wdi در 6 دسته یکی از دو عنوان رقیب و هم عرض مبنای حرکت جمهوری اسلامی
پس یک مبنا برای حرکت و برنامه ریزی کشورمیتواند شاخص های wdi باشد.به طور خلاصه شاخص های wdi در 5 یا6 دسته خلاصه شده است به طور مثال: میزان استفاده مردم از اینترنت ، میزان زایمان زیر نظر پزشک ، میزان ابتلا به ایدز که در هر کشوری کمتر باشد، توسعه یافته تر است، از شاخصه های wdi است .
2/1/1/3/4. تبیین و تبلیغ شاخص های اجتماعی اسلامی دومین مبنای رقیب و هم عرض مبنای حرکت جمهوری اسلامی
کارشناس: و ما این مبنا و شاخصه ها را نمی پذیریم. شاخص های ما چیست؟و این می تواند یک مبنا برای حرکت باشد، البته در جمهوری اسلامی بعضا به این شاخصه ها عمل شده مثلاً در دوره ی اصلاحات و سازندگی و حتی در دولت قبلی آقای احمدی نژاد ولی در این دولت دغدغه ی بیشتری برای حرکت به سمت الگو بوده است.
دبیرشورا: پس این میتواند یک مبنا برای حرکت باشد. مبنای دیگر (دوم) میتواند به سمت موعظه حرکت کند چون در مورد اسلامیت صحبت میکنیم. مبنای حرکت را تبیین و تبلیغ شاخصه های اجتماعی اسلام قرار بدهیم.
1/2/1/1/3/4. تبلیغ و تبیین ازدواج در سن پایین، خانواده با هویت به عنوان سلول اولیه در روابط اجتماعی نمونه ای از شاخص های اجتماعی اسلام در مبنای هم عرض دوم مبنای حرکت انقلاب اسلامی
بعنوان مثال جامعه ی اسلامی، جامعه ای است که سن ازدواج در آن پایین باشد و خانواده هویت داشته باشد و سلول اصلی در روابط جامعه محسوب شود.
2/2/1/1/3/4. مبنا قرار دادن wdi در برنامه ریزی های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تبلیغ شاخصه های اجتماعی اسلام به صورت مستقیم زیربنای دومین مبنای رقیب و هم عرض مبنای حرکت انقلاب اسلامی
مبنای دوم این است که مبنای برنامه ریزی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا کمیسیون تلفیق یا هر قسمتی که مشغول تصمیم سازی هستند را شاخص های wdi قرار دهیم ولی با مردم خودمان فارق از ساختار های برنامه ریزی و بطور مستقیم ار تباط برقرار کنیم و شاخص های اجتماعی اسلام را تبیین کنیم. جریانی هم در کشور مبنای حرکتشان این گونه است.
1/3/1/1/3/4. عدم برنامه ریزی براساس شاخص های wdi و اعتقاد به عدم تحقق شاخص های اسلام به صرف تبیین و تبلیغ آن شاخص ها، دو تفاوت مبنای حرکت انقلاب اسلامی با دو مبنای رقیب خویش
جمهوری اسلامی ما بین این دو مبنا است یعنی قصد انجام شاخصه های wdi را ندارد و معتقد است که شاخصه های اسلام با تبیین و تبلیغ محقق نمی شود.
3/1/1/3/4. نظام سازی اسلامی برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام، مبنای حرکت جمهوری اسلامی
مبنای حرکت جمهوری اسلامی تحقق شاخص های اجتماعی اسلام است .
کارشناس: برای همین ما به دنبال مدیریت تحولات هستیم .
2/3/1/1/3/4. تفاوت لفظی و ماهوی تحقق یا تبیین و تبلیغ علت استفاده از کلمه تحقق در تعریف مبنای حرکت جمهوری اسلامی
دبیرشورا: بله، بنده متعمدا روی کلمه ی تحقق تاکید می کنم تا فرقی با مبنای تبیین و تبلیغ در ذهن مخاطبمان به وجود آید.
کارشناس: لطفا جلوتر برویم.
3/3/1/1/3/4. تعریف دقیق مبنای حرکت جمهوری اسلامی نیازمند دویست جلسه بحث مفصل برای مقایسه دو مبنای رقیب و هم عرض مبنای حرکت جمهوری اسلامی
دبیرشورا: این میشود مبنای حرکت. یعنی وقتی از جمهوری اسلامی صحبت میشود، مبنای حرکت آن (تحقق شاخصه های اسلام ) واضح میشود. وقتی ما در دولت نهم ،دفتری در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری داشتیم ،با آقای ذاکر اصفهانی که الان استاندار اصفهان هستند بحثی در مورد مبنای حرکت جمهوری اسلامی بوجود آمد ما آنجا عرض کردیم ،200جلسه بحث می خواهد تا این مبانی را با هم مقایسه کنیم.
2/1/3/4. تبیین مراحل تحقق شاخص های اجتماعی اسلام پس از تبیین مبنای حرکت انقلاب اسلامی به عنوان دومین بخش از مفهوم جهت
کارشناس: در نتیجه ما این گونه شروع کردیم که جهت حرکت تعریف شود و تغییر کند.
دبیرشورا : بله
کارشناس: برای مدیریت تحولات به سمت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اولا باید جهت حرکت تغییر کند، اگر جهت حرکت تغییر کند میتوانیم با همین ساختار ها تا حد زیادی حرکت بهتری داشته باشیم و جهت را تعریف کردیم و گفته شد یکی از مولفه های جهت مبدا حرکت است .
دبیرشورا : مبنای حرکت.
کارشناس: مبنای حرکت ما تحقق شاخصه های اجتماعی اسلام است. نه شعار آن ها بلکه باید آنها را محقق کنیم .
الان میخواهیم به دومی بپردازیم
دبیرشورا: یعنی مراحل؟
کارشناس: بله
دبیرشورا: اگر این مبنا ان شاالله واضح شده باشد، وقتی گفته شود که مبنا ،تحقق شاخص های اجتماعی اسلام است ،باید مراحل تحقق آن بیان شود.
1/2/1/3/4. تحقق شاخص های اجتماعی اسلام براساس ادبیات انقلاب در 5 مرحله
اگر جنابعالی ادبیات انقلاب را بصورت دقیق باز خوانی کنید. مشاهده خواهید کرد که برای تحقق این مبنا 5مرحله بیان شده است .
1/1/2/1/3/4. تشکیل انقلاب اسلامی یعنی کسب اختیارات اجتماعی اولین مرحله برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام به عنوان مبنای حرکت انقلاب اسلامی
مرحله ی اول تشکیل حکومت بوده است، چراکه تحقق بدون اختیارات اجتماعی ممکن نیست پس باید اختیارات کسب شود.
کارشناس: حکومت باید وجود داشته باشد که محقق شده است .
دبیرشورا: در واقع مرحله ی اول که تشکیل انقلاب اسلامی است ،مرحله اول تحقق این مبنا میباشد . اختیارات به دست گرفته شد.
2/1/2/1/3/4. دومین مرحله تحقق مبنای حرکت انقلاب اسلامی، تئوریزه و تصویب قواعد و قوانین اصلی که رعایت آنها منتج به تحقق شاخص های اسلامی و عدم رعایت شان منتهی به انحراف انقلاب از مسیر
در گام دوم که در ادبیات انقلاب موسوم به مرحله نظام اسلامی است ،قواعد اصلی - که در صورت رعایت آنها شاخص های اسلامی محقق خواهد شد و در صورت عدم رعایت انقلاب از مسیر منحرف می شود- در قانون اساسی تئوریزه شده و به تصویب رسید.
کارشناس:یعنی 22بهمن 57که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ،گام اول به پایان رسید و ما حکومت را بدست گرفتیم.
مجری:محقق شد .
کارشناس:محقق شد ، گام دوم ،نظام سازی بود که 12فروردین58 کلیت آن و بعد هم قانون اساسی نوشته شد و به رای مردم تصویب شد.یعنی گام دوم انجام شد.
1/2/1/2/1/3/4. تعریف جمهوری اسلامی به ضرورت حضور جمهوریت یعنی حضور مردمی برای تحقق اسلامیت یعنی تحقق شاخص های اجتماعی اسلام
دبیرشورا:وقتی گفته میشود ،جمهوری اسلامی ،یعنی برای تحقق مبنای حرکت جمهوری اسلامی _همان تحقق شاخصه های اجتماعی اسلام- هم جمهور و هم اسلام باید در صحنه باشد. جمهوری اسلامی یعنی جمهور برای اسلام. ما این بحث را هم تبیین کردیم که اگر مردم نباشند نمی توانیم اسلام را محقق کنیم.
1/3/1/2/1/3/4. پس از کسب اختیارات و تنظیم و تصویب رئوس اصلی حرکت انقلاب، سومین مرحله تغییر برنامه ریزی ساختارها از برنامه ریزی براساس شاخص های توسعه به برنامه ریزی براساس شاخص های اجتماعی اسلام
جعفری:مرحله سوم.
دبیرشورا:مرحله ی سوم این است که اختیارات و رئوس اصلی حرکت در دست است .اما ساختار هایی که در هر حال برنامه ریزی هستند متا ثر از شاخصه های تو سعه هستند .
کارشناس: یعنی مرحله ی دولت سازی.
3/1/2/1/3/4. توانمندسازی نهادهای اداره کننده ی جامعه برای خروج از سیطره ادبیات توسعه در برنامه ریزی و آغاز برنامه ریزی براساس شاخصه های اجتماعی اسلامی ، با عنوان دولت اسلامی سومین مرحله تحقق مبنای حرکت انقلاب
دبیرشورا: همان مطلبی که جنابعالی فرمودید در حال حاضر در بدنه ی وزارت خانه ها. کار شناس ها برای رفرنس دادن ،شاخصه های wdi ،فلان سازمان بین المللی ،بانک جهانی را بیان می کنند ،یعنی شاخصه هارا با شاخصه های توسعه غربی مقایسه می کنند
اگر بتوانیم نهادهای اداره کننده ی جامعه را توانمند کنیم.تا از سیطره ادبیات توسعه خارج بشوند و وارد این فکر بشوند که برنامه ریزی را بر اساس شاخصه های اجتماعی اسلام انجام دهند. یک مرحله ی مهم راگذرانده ایم ،که الان در آن هستیم.
کارشناس:که ظاهرا به آن دولت سازی اطلاق می شود.
دبیرشورا: بله این مرحله دولت اسلامی است . منظور از دولت نهاد های اداره کننده حکومت اسلامی است.
کارشناس:اعم از قوه مجریه.
4/1/2/1/3/4. جامعه اسلامی، یعنی مرحله چهارم در واقع مرحله برنامه ریزی نهادهای اداره کننده جامعه براساس شاخصه های اجتماعی اسلام
دبیرشورا: ان شاالله به روزی -که اگر همت کنیم زود و اگر همت نکنیم به تاخیر می افتد - نهادها توانمند شوند و شاخصه های اجتماعی اسلام موضوع قرار گیرندو محقق شوند،گفته می شوند جامعه اسلامی .در واقع جامعه اسلامی روزی است که ساختارها برای برنامه ریزی شاخصه های اسلام توانمند شده و آن شاخصه ها عینت پیدا کنند.
کارشناس: این شاخصه ها در جامعه تبلور پیدا میکندو میشود جامعه اسلامی.
5/1/2/1/3/4. فراگیری و انتشار الگوی پیشرفت اسلامی محقق شده در ایران و گسترش آن به دیگر نقاط جهان به عنوان مرحله پنجم یعنی امت اسلامی
دبیرشورا: مرحله ی پنجم انتشار این الگوی بر اساس اسلام که در گوشه ایی از عالم بوجود آمده به دیگر نقاط است .
کارشناس:جهان گیر میشود ،تمدن اسلامی تشکیل می شود.
مجری:اصلا خودکارمنتشر میشود.
دبیرشورا :امت اسلامی میشود.
کارشناس: این گام دوم بود ،گام سوم این است که اولویت های این مراحل نسبت به هم تشخیص داده شود.تقاضادارم این بخش راهم توضیح بدهید تا به سراغ آقای شهرستانی برویم.
دبیرشورا: البته الحمدالله همه ی این مباحث را به اختصار برگزار فرمودید.
کارشناس: ان شاالله در یک برنامه مفصل تر.
1/4/1/2/1/3/4. تعریف جامعه ایران به جامعه ای در حال اسلامی شدن
مجری: برای بنده سوال پیش آمد. تا زمانی که این مراحل که آقای کشوری فرمودند محقق بشود به این جامعه چه بگوییم؟چون شما فرمودید تا سالهای آینده جامعه ی اسلامی تحقق پیدا نمی کند.
کارشناس: امام فرمودند،جامعه ای که نسیمی از اسلام به آن دمیده شده.
دبیرشورا: ما در حال اسلامی شدن هستیم . بخشی از شاخصه ها محقق شده و برخی محقق نشده است .
مجری : سپاس گذارم .
کارشناس: مرحله ی سوم را بفرمائید تا به سراغ آقای شهرستانی برویم.
2/3/4. تعریف بخش اول جهت به مبنای حرکت انقلاب اسلامی، بخش دوم به تعریف پنج مرحله تحقق مبنای انقلاب
دبیرشورا: پس ما یک مبنا داشتیم ،تحقق شاخصه های اجتماعی اسلام ،این مبنا در 5مرحله ی تاریخی محقق میشود ،ما اکنون در مرحله ی دولت اسلامی هستیم ،این دو بخش از جهت.
3/3/4. عدم توانایی مدیریت تحولات اجتماعی جامعه ایران در صورت توجه به دو بخش اول مفهوم جهت انقلاب و بی توجهی به بخش سوم آن
اگر شخص متوجه دو بخش باشد ولی متوجه بخش سوم نباشد نمی تواند مدیریت تحولات را انجام دهد.یعنی می تواند بفهمد و تحلیل کندکه درحال فاصله گرفتن است یا شخصی که مدیریت می کند در حال چه کاری است ولی خودش نمی تواند حضور پیدا کند.
4/4. تعریف گام سوم تعریف جهت حرکت انقلاب اسلامی به اولویت های انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر با عنوان موضوعات انتقال
گام سوم اولویت های انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر است که در جدول تعبیر کردیم به موضوع انتقال نظام. مثال عرض میکنم که سریع واضح بشود.
1/4/4. تعریف موضوع انتقال به واسطه شناسایی موانع موجود در مسیر یک انقلاب یا تحول اجتماعی و موضوع مرتفع کنندهی آن مانع
به طور مثال کشورهای منطقه مثل مصر ،این کشورها که انقلاب کرده اند یعنی طاغوت ها را کنار زده اند خودشان و ما دغدغه داریم که انقلابشان مصادره نشود همین دغدغه را ما هم در اوایل انقلاب داشتیم .عده ای جمهوری دموکراتیک،جمهوری خالی یا هر عنوان دیگری را به عنوان نظام جایگزین بیان می کردند.سوال ما این است که امام راحل و عظیم الشان – که ایام سالگرد رحلت ایشان هم هست –به چه اولویاتی توجه کردند که ثمره ی انقلاب ما جمهوری دموکراتیک نشد؟
کارشناس:یعنی آن عقلانیت حاکم بر ذهن امام چه بود که این اولویات از آن خارج شده؟
1/1/4/4. تبیین تئوری ولایت فقیه یعنی اسلام خودش حکومت دارد توسط امام خمینی موضوع انتقال ما از مرحله انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی
دبیرشورا: شاید فهم آن عقلانیت برای ما سخت باشد ولی می توانیم توجه کنیم که امام برچه اولویاتی دست گذاشتند؟ به نظر ما از سال 42که امام حرکت را شروع کردند،اولویت اصلی ایشان تا زمان پیروزی این مطلب است که اسلام خودش حکومت دارد،یعنی امام تئوری ولایت فقیه را جا انداختند،این جا افتادن تئوری ولایت فقیه و اولویت داشتن و تبیین این مطلب در برنامه های امام ،باعث انتقال از مرحله ی انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی شد، حال که نظام اسلامی را تشکیل دادیم .
1/3/1/4/4. تعریف مرحله فعلی انقلاب اسلامی به مرحله دولت اسلامی
کارشناس: باید همین کار برای عبور از نظام به دولت اسلامی انجام شود.
دبیرشورا: الان در مرحله ی دولت اسلامی هستیم .
1/1/2/1/4/4. ظرفیت سازی مفهومی و انسانی با در رأس قرار گرفتن جنگ توسط امام علت انتقال از مرحله نظام اسلامی به دولت اسلامی
کارشناس:باید گفته شود که اسلام خود دولت دارد .
دبیرشورا: خیر نکته همین جا است ،لطفا عجله نفرمائید، نکته دقیق این جاست، شما الان در مرحله ی دولت اسلامی هستید یعنی از مرحله ی نظام به مرحله ی دولت اسلامی انتقال پیدا کردید ،سوال اصلی اینجاست ،امام راحل عظیم الشان برای تحقق دولت اسلامی چه مسئله ای را در راس امور قرار دادند؟چراکه امروز دولت اسلامی محقق هست ،یک وقت انسان می خواهد به سمت دولت حرکت کند و نمی تواند.
کارشناس: یک وقت هم به آن رسیده ایم.
دبیرشورا: یک وقت به آن رسیده ایم ،عرض ما این است که امام چه اولویاتی را رعایت کردند؟
کارشناس:شما بفرمائید ؟
دبیرشورا:اگر دقت بفرمائید ،چند ماه بعداز اعلام جمهوری اسلامی ،جنگ شروع میشود،از ابتدا که جنگ بر انقلاب تحمیل شد تا پایان جنگ ،امام یک کلام ویژه داشتند. می فرمودند: جنگ در راس امور است. ظاهرا قضیه این بود که جنگ در راس امور است ،فقط حفظ جغرافیای ماست . ولی باطن قضیه همان طور که امام آسمانی ما فرمودند:جنگ برای ما یک نعمت بود.برای ما ظرفیت سازی کرد.
1/2/1/4/4.عدم توانایی اداره کشور توسط نیروهای انقلاب قبل از جنگ تحمیلی به عنوان یک واقعیت برای درک نعمت بودن جنگ در کلام امام
کارشناس:ظرفیت تادولت سازی بکنیم
دبیرشورا: بتوانیم دولت خودمان را اداره بکنیم. یعنی اگر به پدیدهای جنگ با نگاه بصیرانه نگاه بکنیم ،اگر این جنگ را نداشتیم ،نیروهای حزب الله توانایی اداره ی کشور را نداشتند.
کارشناس:اگر به ما بگویند شما چه کاره اید؟چه توانمندی هایی دارید؟پاسخ می دهیم که ما در جنگ خودمان را نشان داده ایم.
دبیرشورا:هم مردم و هم دنیا باور کردند.
کارشناس: سند داریم پس باز هم می توانیم پیش برویم .
مجری: نیروهای انسانی توانمند را تشخیص داده ایم
کارشناس : خیلی از ظرفیت ها ، عملیات شد.
2/1/4/4تعریف جنگ به عنوان موضوع انتقال از مرحله نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی
دبیرشورا: البته خود جنگ موضوع انتقال است یعنی موضوع اصلی بوده ، امام راحل عظیم الشان جنگ را مدیریت کردند و باعث انتقال از نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی شدند.یعنی زمانی که امام به آسمان رفتند و امام خامنه ای جایگزین شدند ،توانمندی عظیمی برای ادامه دادن راه امام احساس میشد.
کارشناس: اولین اولویت ما چیست؟
2/3/1/4/4. تعریف مرحله فعلی به دولت اسلامی و مرحله آینده به جامعه اسلامی
دبیرشورا: الان مادر مرحله ی دولت اسلامی هستیم. و آینده ی ما مرحله ی جامعه ی اسلامی است.
سوال اساسی: موضوع انتقال از مرحله ی دولت اسلامی به جامعه اسلامی چیست؟
این سوال را هر کس پاسخ دهد می تواند مدیریت تحولات را انجام دهد.
کارشناس:سوال سختی است
مجری: می شود سوال را تکرار بفرمایید.
کارشناس :می فرمایند:همان طور که جنگ موضوع انتقال از مرحله ی نظام به دولت اسلامی بود،اکنون موضوع انتقال از مرحله ی دولت اسلامی به مرحله ی جامعه اسلامی چیست؟خانم صامتی موافق هستید این سوال را از آقای شهرستانی بپرسیم؟
دبیرشورا:میخواهید ماو آقای شهرستانی را وارد مباحثه بکنید؟
کارشناس:اشکال ندارد.
مجری: آقای شهرستانی در خدمت شما هستیم .
شهرستانی:البته این سوال در دایره بحث آقای کشوری قرار میگیرد و از زاویه دید خودشان باید به این بحث بپردازند،بنده فقط چند نکته ای راجع به کلیت بحث ایشان به نظرم می رسد که در این فرصت کوتاه اشاره ای میکنم،ضمن اینکه لازم میدانم در جلسه ای بصورت مبسوط طرح ایشان ارائه بشودو بعداز آن نقادی کرد.الان خیلی نمیشود بحث را ارزیابی کرد.
اما بحثی که تا اینجا مطرح شد ،به نظر بنده نمیشود اسم آنرا نقشه را ه توسعه یا الگوی اسلامی پیشرفت گذاشت. نکات کاملا درست و دقیق وراهگشاو کاربردی بود،اما اجازه میخواهم تا این انتقاد را بکنم که این مباحث در مقام سخنان پیش از خطبه نماز جمعه یاتریبون هاخوب است ولی این مباحث نقشه راه توسعه نیست چون نحوه ی بانک داری ،جایگزین ان جی او ها (تشکل ها مردم نهاد)در نظام سازی،ودرحوزه سیاست ،مدل تحول و تغییر نظام سیاسی را به ما نمی دهند. این مفاهیم کلی ،فلسفی ، اجتماعی دقیقا آن مطالبی هست که ما در اختیار داریم و به بحث اضافه نشده است . در فرمایشات رهبری و بزرگان هست و ما این مطالب را میدانیم .و میدانیم که باید به مرحله ی دولت اسلامی برسیم وبعداز دولت اسلامی به مرحله ی جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی برسیم . الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این است که دقیقا انضامی به ما بگوید،چگونه این مراحل را طی بکنیم ؟دربرنامه ریزی توسعه،در نهاد سازی های جامعه چه کار بکنیم ؟و خیلی انضمامی پاسخ بدهد، به نظر بنده اگر اینگونه نباشد هیچ حرف جدیدی گفته نشده و هیچ اثری هم نخواهد گذاشت ، میشود در مورد ضرورت تحول و جهت گیری های تحول ،تبیین انقلاب اسلامی و...کتاب و مقاله نوشت،بسیار خوب است ولی اسم آن نقشه راه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیست.
مجری:یعنی از مرحله ی گفتار تا عمل فا صله فراوان است.
شهرستانی:باید یک برنامه عمل باشد تا دولتی که سرکار آمد این نقشه برنامه عمل او باشد تا بداند از فردا چگونه برنامه ریزی بکند.چون همه ی دولت هایی که در جمهوری اسلامی راس کارآمده اند ،میخواستند اهداف انقلاب اسلامی را پیگیری بکنندو بسیاری از دولت مردان و روسای جمهور ما سخنرانان خوبی بوده اندو دغدغه و انگیزه داشتند.اما آنچه خلا بود ،یک الگوی عمل بود نه یک الگوی کلام و بحث .
کارشناس:آقای شهرستانی اگر توضیح دیگری ندارید ،صحبت آقای کشوری راهم بشنویم تا ان شاالله گفت و گویی صورت بگیرد ،توضیح دیگری دارید؟
شهرستانی:نه ،بفرمائید.
کارشناس :آقای کشوری بفرمایید.
دبیرشورا: نکته ی آقای شهرستانی نکته درستی است و همان مطلبی است که اول جلسه گفتیم . ما هم عرض کردیم که رفتن به سمت مباحث نظری فایده ای برای مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی ندارد.و آقای شهرستانی مجددا روی این نکته ی درست تذکر فرمودند. ولی سوال ها و جواب ها به این سمت رفت،
کارشناس: امکانش هست که پیرامون یکی از موضوعات به طور مصداقی بحث کنیم ،مثلا در این الگو برای بانکداری چه پیشنهادی دارید ؟موافق هستید به یکی از مصداق بپردازیم تا با آقای شهرستانی هم گفت و گو بکنید .
دبیرشورا: به آن بحث می پردازیم ،دو دقیقه فرصت بدهید تا نکته ای عرض بکنم لذا فرمایشات آقای شهرستانی صحیح و همان صحبت های اول بحث ما بود و اتفاقا تفاوت نقشه ی راه ما همین فاصله گرفتن از کلیات است.
کارشناس:ایشان می فرمایند ،تا الان که در این برنامه نقشه راه معرفی شده است. ما این مطلب را برداشت نمیکنیم لطفا سریع تر جلو بروید.
ضرورت توجه مدیر تحولات به مبنای تحولات نظام، مراحل و موضوعات انتقال آن به دلیل تقسیم کشورهای دنیا به توسعه یافته، در حال توسعه و عقب مانده در دانشگاه ها قبل از ورود به مباحث مصداقی الگو و تولید آن
دبیرشورا: بحث این بودکه میخواستیم بعنوان مقدمه بدانیم جهت چمهوری اسلامی چیست. چون آقای شهرستانی ،شماو شنوندگان مستحضر هستند.که در دانشگاه ها، کشورهای دنیا را به توسعه یافته ،در حال توسعه یا عقب افتاده یا جهان سومی تقسیم میکنند ما میخواستیم عرض بکنیم که جهت جمهوری اسلامی با این اصطلاحات قابل معنا کردن نیست . جهت جمهوری اسلامی با سه کلمه قابل معنا است.حال بنده وارد برنامه های عملیاتی میشوم. هر کسی میخواهدتحول ایجادکند باید متوجه مبنای تحولات نظام و مراحل و موضوعات انتقال باشد.
3/1/4/4. تعریف الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی برای توانمندی ساختارهای نظام برای برنامه ریزی برای تحقق مبنای انقلاب
موضوع انتقال از مرحله ی دولت اسلامی به مرحله ی جامعه ی اسلامی تولید الگوی پیشرفت اسلامی است . یعنی آنچه موجب توانمندی ساختارهای نظام برای برنامه ریزی درجهت تحقق مبنای انقلاب اسلامی می شود .
3/3/1/4/4. در رأس امور بودن تولید الگوی پیشرفت اسلامی در مرحله دولت اسلامی علت انتقال از مرحله فعلی به مرحله بعدی
کارشناس: تمرکز بر چیزی به نام الگو است .
دبیرشورا: پس اگر آن سالها جنگ در راس امور بود ،الان تولید الگو در راس امور است .
5. تعریف 27 مدخل و مکان برای مدیریت و هماهنگی ساختارها با مبنا و مراحل تحقق مبنای حرکت انقلاب اسلامی
هنوز ماوارد نقشه نشده ایم. جدول ما 27موضوع عملیاتی دارد. خوب است که برادران بدانند که ما مبتنی براین 27موضوع که یکی از آن ها رابنده تا برنامه کوتاه مدت توضیح میدهم . البته اگر وقت شما اجازه بدهد. این 27موضوع انتقال یا به اصطلاح 27 منطقه عملیاتی نرم درواقع مدخل هایی برای مدیریت ساختارها برای هماهنگی با مبنا و مراحل جمهوری اسلامی هستند.
1/5. پیشگیری از جرم، مدل تقنین اسلامی، تغییر تعریف تعادل حول اقتصاد به تعادل حول فرهنگ، نمونه ای از 27 مدخل مدیریت ساختارها به سمت مبنا و مراحل انقلاب اسلامی
کارشناس:من پیشنهاد میکنم 4یا5عنوان را نام ببریدو یکی را توضیح بدهید.
دبیرشورا: بله ، فرض بفرمایید ، پیشگیری از جرم ،مدل تقنین اسلامی ،یعنی اگر ما الان بتوانیم با مجلس تفاهم بکنیم ،میتوانیم به مجلس موجودمان پیشنهادهایی بدهیم که نحوه قانون گذاری تغییربکند.تعریف تعادل حو ل اقتصاد.که دروزارت خانه ها مبنا ی برنامه ریزی هست. ما میتوانیم شیب آنرا عوض کنیم و به تعادل حول فرهنگ تبدیل کنیم.
1/1/5. عدم حرکت مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین برای حرکت به سمت پیشرفت اسلامی به دلیل اشکال در نحوهی قانونگذاری
کارشناس: مثلا ،برای تقنین پیشنهادهایی جزئی هم دارید؟چون وقت برنامه در حال اتمام هست ،می خواهم این مسئله را توضیح بدهید. به طور مثال الان که یکی از موضوعات ما تقنین یا تعادل است . آیا برای رسیدن به آن راهکارهای مشخصی هم تعریف کرده اید؟
دبیرشورا: کارشنا سانی که به نحوه ی قانون گذاری در کشور اشراف دارند ، اشکالی که ما در این جدول به آن پاسخ دادیم و راه حل هایی هم ارائه کردیم که چرا کشور حداقل از پایگاه مجلس نمی تواند به سمت الگوی اسلامی پیشرفت برود؟این است که نحوه ی قانون گذاری در مجلس دچار مشکل است.
2/1/5. تعریف نحوه قانون گذاری موجود، تشریح اشکالات این گونه قانونگذاری و طرح مدل قانونگذاری جدید به عنوان پیشنهاد مبتنی بر نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی
کارشناس:به طور مشخص پیشنهاد شما چیست؟
دبیرشورا: ما اولا باید نحوه ی قانون کذاری موجود را تعریف کنیم و ثانیا اشکالاتمان را مطرح کنیم. و ثالثا مدل جایگزینی را ارائه بدهیم .
کارشناس:لطفا این مدل جایگزین را بفرمایید.
دبیرشورا::یعنی الان شروع به توضیح مدل تقنین بکنیم.
کارشناس: بله.
1/2/1/5. مدل تنقیح قوانین براساس تحلیل پایه جمهوری اسلامی اولین پایه از مدل تقنین کشور
دبیرشورا::مدل تقنین ما سه پایه دارد ، پایه اول مدل تنقیح قوانین بر اساس تحلیل پایه جمهوری اسلامی
جعفری:یعنی اول یک تنقیح باید بشود.
1/1/2/1/5. تنقیح قوانین اصلی کشور مانند شیوه بودجه ریزی، قوانین قضا و شهرداری ها براساس شاخص های اسلامی در مدل تنقیح پیشنهادی در نقشه راه
دبیرشورا: یعنی اولین کاری که به نظر مامیرسد .10 یا 15 قانون از قوانین اصلی کشور را مثل نحوه بودجه ریزی،
کارشناس: قانون اداره شهرداری ها، قضا
دبیرشورا: حتی بعضی از قوانین به نظر ما برای قبل از انقلاب است ولی تنقیح که صورت می گیرد.
کارشناس: پس اول تنقیح، پایه ی بعد چیست؟
دبیرشورا: تنقیح بر اساس شاخصه های اسلامی نه به معنای موجود
کارشناس: بله ، متوجه هستم.
2/1/2/1/5. توجه نخبگان جامعه و نمایندگان انقلابی و دلسوز مجلس در اثر تنقیح قوانین و تبیین تعارض قوانین فعلی با مبنای انقلاب اسلامی
دبیرشورا: بعد از آن وقتی ما تعارض قوانین فعلی را با آنچه میخواستیم نشان دادیم که قانونی که باید خوب باشد اکنون 5%خوب است بعد به تدریج نمایندگان مجلس که دلسوز هستند و نخبگان جامعه متوجه این مسئله میشوند که ممکن است نحوه قانون گذاری دچار اشکال باشد.
2/2/1/5. مدل تصویب اسلامی و مدل نظارت بر قوانین دومین و سومین پایه از مدل تقنین اسلامی مجلس، پس از مدل تنقیح قوانین
کارشناس:بله ، الان به این نتیجه رسیدیم که نحوه ی قانون گذاری اشکال دارد ، گام اول برای اصلاح و رسیدن به الگو گفته شد ،تنقیح است . گام دوم چیست؟
دبیرشورا: مدل تقنین اسلامی که ما پیشنهاد دادیم ، از مدل تنقیح قوانین شروع میشود و بعد مدل تصویب قوانین و بعد مدل نظارت بر قوانین است
کارشناس: برای مدل تصویب قوانین پیشنهاد شما چیست؟
1/2/2/1/5. ایجاد درک از «مدل تصویب قوانین» و «مدل نظارت بر قوانین»، مشروط به تبیین و درک نحوهی قانونگذاری موجود و مدل تنقیح این قوانین
دبیرشورا:این مطلبی که شما می فرمایید،توضیح دادن آن منوط به این است که مخاطب از نحوه ی قانون گذری موجود در کی پیدا کند.
اگر فرصت هست ،بنده نحوه ی فعلی قانون گذاری را توضیح بدهم ،اشکالات را مطرح بکنم و بعد عرض بکنم که کجا باید اصلاح بشود .
2/2/2/1/5. تغییر وضعیت قانون گذاری در مجلس از تناسب قوانین مصوب به شیوه ی قانونگذاری موجود با ادبیات توسعه، به سمت تناسب تصویب قوانین با الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان یکی از مدخل های 27 گانه نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی
کارشناس:پس شما پیشنهادی برای مدل تصویب و نظارت دارید که متفاوت با مدل موجود است .
دبیرشورا: بله ، یک جمله عرض کنم که ذهن آقای شهرستانی عزیز هم توجه بکند،یکی از 27منطقه ای که ما الان برنامه ی اصلاح آن را داریم ،اصلاح نحوه ی قانون گذاری مجلس است ،قوانینی که در کشور براساس این نحوه ی قانون گذاری نوشته میشودبیشتر متناسب با ادبیات توسعه می باشد،حال اگر بتوانیم این موضوع را تغییر بدهیم به آن نحوه ای که در جلسه ای باید توضیح بدهم. ما میتوانیم مسیر هدایت کشور رایک قدم از جانب مجلس.
3/2/2/1/5. تعریف جهت حرکت انقلاب اسلامی به عنوان نقطه ثقل استدلال بر مدخل های 27 گانه ی پیشنهادی در نقشه راه
کارشناس: بله،فرض میکنیم شما مدلی برای تغییر قانون گذاری دارید که یکی از آن 27 موضوع است آیا برای این مدل استدلال هم دارید؟
مبنای استدلالی و نظری برای آن دارید؟ نوشته شده است؟
دبیرشورا: بله مبنای نظر واستدلالی ما موخوذ از جهت ما است .
کارشناس: بله متشکرم،آقای شهرستانی هم نگاه آخرشان را بفرمایند.
مجری:بسیارکوتاه آقای شهرستانی
دبیرشورا:یک جمله عرض بکنم ،ما جهت را ترجمه کردیم به نحوه ی قانون گذاری و 26موضوع دیگر.
کارشناس: بله ،متوجه شد
مجری: بسیار سپاس گذارم ،جناب آقای شهرستانی جملات پایانی شما در حد چندثانیه بفرمایید.
جعفری: یک دقیقه ،چند ثانیه خیلی کم است.
شهرستانی: عرض بکنم،بنده از بحث انضامی چیزی متوجه نشدم،آقای جعفری تلاش کردند که مورد خاصی بازگو بشود ،اما به نظر بنده این مدل قانون گذاری ،مدلی نیست که معنا نقشه راه پیشرفت
کارشناس: چه اتفاقی افتاد؟
مجری :متا سفانه همان چند ثانیه شد،ارتباط قطع شد.
کارشناس :به نظر بنده باید یک برنامه دیگررا برای این موضوع بگذاریم.
مجری:خیلی نیاز هست،وقتی به اهمیت و ضرورت نقشه راه می پردازیم که ما به آن نیاز داریم همان طور که در خیلی از کشورها این شاخصه ها تعریف شده شما فرمودید که از wdiعنوان شاخص صحبت میشود .
قطعا ماهم در حکومت اسلامی باید شاخصه هایی داشه باشیم که جهان اسلام به آن مراجعه بکنند. حتما این موضوع در مقدمه کفایت نمی کند .
کارشناس:همین قانون گذاری را به عنوان یکی از مصادیق27گانه از آقای کشوری برای هفته بعد قول میگیریم تا به آن بپردازیم و نتیجه را مشاهده کنیم.چون وقت برنامه واقعا تمام شده و کارگردان از ما بسیار عصبانی هستند.
دبیرشورا:به امید خدا.
مجری: بسیار سپاس گذاریم البته به جهت احترام خاص این شبکه به کارشناسان محترم و مخاطبین بزرگوار، عرض بکنم که ظاهرا شارژ گوشی آقای شهرستانی تمام شده بود و ارتباطمان قطع شد. چون همکاران تلاش کردندو گوشی ایشان خاموش شده است . از آقای کشوری که تشریف آوردید و آقای جعفری سپاس گذارم ،موضوع خوبی است و جای پرداختن برنامه های ویژه به این موضوع وجود دارد. پایان نوار